Wam Heskes
Willem Frederik Heskes, (Wam), acteur en beeldend kunstenaar (Delft 29-7-1891 - Zeist 20-8-1973).
Zoon van Adrianus Albert Heskes, leraar HBS, en Catharina
Francina Jansen. Gehuwd op 18-12-1928 met Henriëtte Emilie
Mossel. Uit dit huwelijk werd 1 zoon geboren.
Wam Heskes volgde, na de HBS te hebben doorlopen, enige tijd
lessen aan de academies voor beeldende kunst in Den Haag en
Rotterdam zonder de studies met een diploma af te sluiten.
Terzelfder tijd werkte hij zo nu en dan als acteur bij het
gezelschap NV Het Tooneel van Willem Royaards. Op
negentienjarige leeftijd vertrok hij voor twee jaren naar
Florence, waar hij de klassieke meesters uit de Renaissance
bestudeerde. In zijn drang naar onafhankelijkheid - een
karaktertrek die zijn hele leven heeft getekend - voorzag hij
in zijn levensonderhoud met schilderen, viool spelen op straten
en in parken en optreden in nachtgelegenheden. Later verklaarde
hij: 'In Florence heb ik zoveel genoten, ik heb er voor mijn
leven getankt.' Na zijn diensttijd tijdens de mobilisatie
'14-'18 werkte hij als illustrator voor verscheidene dag- en
weekbladen, zoals
Algemeen Handelsblad, Haagsche Post
en
De Zakenwereld.
Ook ontwierp hij het omslag van het befaamde amusementsblad
De Lach.
Hij was in vele opzichten een sneltekenaar met een geheel eigen
herkenbare stijl, gematigd karikaturiserend met krachtige,
karakteristieke pennelijnen, die in de loop van zijn leven
telkens opnieuw tot vlotte illustraties in verscheidene kranten
en weekbladen kon leiden.
Na zijn huwelijk in 1928 vestigde hij zich in Laren. Toen
maakte hij kennis met het nog jonge medium radio, dat het
grootste deel van zijn werkzaam leven zou gaan bepalen, al
bleef hij toch tekenen en schilderen. Heskes ontpopte zich als
een voordrachtskunstenaar die met zijn stem virtuoos talloze
karakters kon uitbeelden. Verscheidene hoorspelen schreef hij
zelf. Voor de oorlog werkte hij voor de AVRO niet enkel voor de
microfoon maar ook als illustrator van haar programmablad
De Radiobode
en voorzag hij verder boeken van tekeningen. Tot zijn meest
bekende vooroorlogse creaties behoorden de figuren 'Koos Koen',
de hoofdpersoon in een toneelstuk, waarin hij ook alle andere
rollen zelf speelde en die hij behalve voor de radio ook 2000
maal op het toneel tot leven bracht, en 'juffrouw de Bonk', die
1080 radio-opvoeringen beleefde. In 1932 organiseerde hij als
eerste een luisterwedstrijd. De opbrengst voor het Rode Kruis
was het voor die tijd astronomische bedrag van fl 200.000,00
Luister even naar Wam Heskes in "Gewone Man" 4'28"
[Terug]
In de oorlogsjaren trad Wam Heskes niet op; hij weigerde lid
van de Kultuurkamer te worden. Hoewel zijn vrouw een joodse
was, werd zij wegens gemengd huwelijk wel niet gedeporteerd
maar zij ondervond met haar gezin veel moeilijkheden. Hun villa
werd door de Nationaal-Socialistische Beweging (NSB)
geconfisceerd. Wam hield zijn familie in leven met het tekenen
van portretten. In september 1944 werd hij door de Landwacht
met de dood bedreigd, maar hij wist aan terechtstelling te
ontkomen. Na de oorlog ging hij weer aan het werk bij de
omroep, waar hij als lid van de hoorspelkern vele rollen
vertolkte. In 1948 overleed zijn vrouw aan een hartkwaal, een
verlies dat hij nooit te boven is gekomen. Het werk moest
echter doorgaan. Behalve aan hoorspelen werkte hij mee aan vele
populaire amusementsprogramma's als 'Negen heit de klok',
'Tam-Tam' en 'De Wadders'. Beroemd echter werd hij door zijn
creatie 'De gewone man zegt er het zijne van'. Van 1946 tot
1958, bracht hij driemaal per week de teksten tot leven die
één jaar door Jan Derks en elf jaar door Toon
Rammelt, toen programmaleider van de KRO, geschreven werden.
Wam Heskes was verknocht aan de radio. Acteren voor de
televisie trok hem niet. Een enkele maal werkte hij aan een
uitzending mee, maar dan buiten beeld. In 1966 - hij was toen
75 jaar - is hij met werken gestopt. Hij trok zich terug en
leefde zeer op zichzelf.
Wam Heskes gold bij zijn collega's als een vriendelijk en
geestig mens, maar hun contacten met hem reikten nooit in de
privé-sfeer, waar hij maar een enkeling toeliet. In 1970
werd hij door een vriend in een zeer verwaarloosde toestand
aangetroffen. Hij liet Wam, zeer tegen diens zin, naar het
ziekenhuis overbrengen en verspeelde daarmee een jarenlange
vriendschap. Heskes wilde niet meer leven en moest dit
gedwongen wel doen. Dank zij een andere vriend werd hij de drie
laatste jaren van zijn leven in het rusthuis in Zeist ,,Ons
Thuis" verzorgd. Om de ziektekosten te kunnen betalen werden
tijdens een verkooptentoonstelling Wams vele bezittingen,
waaronder zeer kostbare, verkocht. Zijn AOW-uitkering en een
toelage van het ministerie van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk waren niet toereikend.
Wam Heskes was een individualist van nature, een
onafhankelijke vrijgevochten geest, die zelf besliste over zijn
doen en laten. Daardoor bleef hij ook de eeuwige free-lancer in
de omroepwereld. Hij wenste zich niet te binden. Een inventief
mens met een grote werklust, die echter zelf het ogenblik
bepaalde wanneer hij met de door hem zelf gestelde taak moest
ophouden.
Een veelzijdig kunstenaar, een scherp observator in zijn
schilderijen en tekeningen, die, evenals in zijn radiocreaties,
het kijkend en luisterend publiek veel genotvolle uren heeft
geschonken. Zijn visie op de wereld was verre van blijmoedig,
getuige het persoonlijke vers dat hij schreef voor de vriend,
de antiquair W. Mijnhardt uit Zeist, die zijn laatste
levensjaren dragelijk heeft gemaakt: 'De wereld stinkt naar
patates-frites, de wereld vreet maar patates-frites, de
wereldvrede is er niet! Wel patates-frites! Die moet ik niet.'
(Het Binnenhof.
31-7-1971).
A: Documentatiemateriaal bij
KRO-documentatiedienst.
L: Conny Sluysmans, 'Wam Heskes wil alleen nog maar
sterven', in
De Telegraaf,
31-10-1970; 'Hoorspelacteur met de duizend stemmen. Wam Heskes 80
jaar', in
Televizier. Onafhankelijk radio/ tv-blad,
24-7-1971; ',,Gewone man" Wam Heskes. Een vergeten 80-jarige', in
Het Binnenhof,
30-7-1971; 'Wam Heskes, de reus, wil niet meer', in
Haagsche Courant,
31-7-1971; 'Scherp observator en bohémien', in
Algemeen Dagblad,
23-8-1973.
I: Beeldbank van het Nationaal Archief in Den Haag [Foto: Jac. de Nijs; Collectie ANEFO; Heskes in juli 1961].
H.W.A. Joosten
Oorspronkelijke versie opgenomen in:
Biografisch Woordenboek van Nederland 3
(Den Haag 1989)
Laatst gewijzigd op 28-04-2008
H.W.A. JoostenVoor een
overzicht van zijn werk op Radio en TV? Probeer daarvoor vooral niet het archief van Beeld en Geluid.
Voorbeelden van zijn schilder- en tekenwerk
Met dank aan Museum Nunspeet nu Noord-Veluws Museum
Uit de "rolprent" Flip en Flop, verder geen info
Bron: internet
De "Jezuskop" die hem het leven redde... krijttekening, verder geen info
Bron: Boek Klaas Roodenburg "Kunstenaars op de Noord-West Veluwe".
Uit het stripverhaal "De Avonturen van Pé"
Bron: particulier bezit.
Uit het stripverhaal "De Avonturen van Pé"
Bron: particulier bezit.
Uit 'De Beklimming van de Poermanpatsja' in De Radiobode (AVRO)
Bron: particulier bezit.
Landschap met huis, tekening, 19 x 12,5
Bron: particulier bezit, aangeboden op marktplaats, febr 2011
|